Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Skolens principper

Her kan du læse skolens principper. Vi arbejder løbende på at opdatere dem, så de svarer til skolens hverdag og udfordringer

Princip for:

Vi glæder os altid, når der kommer nye elever og familier til vores skole, og vi vil derfor gerne sikre os, at alle nye forældre og børn oplever og føler sig velkommen på Tommerup Skole.

Som start på et skoleforløb hos os forsøger vi at gøre opstartsfasen så lempelig som mulig for den nye elev.

Som forberedelse til opstarten holder vi som udgangspunkt et introduktionsmøde med familien, klasseteamet og ledelsen.

Ved mødet fortæller vi om skolen og om den konkrete klasses arbejde. Vi afstemmer gensidigt, mellem skole og hjem, forventninger til skolegangen for eleven.

Vi taler om skolens værdier og vigtigheden af et gensidigt tillidsfuldt skole-hjem samarbejde. Desuden tilbyder vi en rundvisning på skolen.

Klasseteamet taler forud med klassen om den nye elev, der skal starte. I klassen er der udvalgt et par elever, der tager sig særligt af den nye elev i de første dage og får vedkommende til at føle sig hjemme i klassen. Klasseteamet byder velkommen over Aula til de nye forældre og den nye elev.

Forældrerådet inddrages i aktivt at byde den nye familie velkommen i klassens fællesskab. Herunder vil forældrerådet agere som ”kontaktforældre” ved inddragelse i bl.a. klassearrangementer og invitere den nye elev med i aktiviteter (fx sport, spejder) uden for skoletid.

Skolen udleverer folder om Støtteforeningen til nye familier og informere om foreningens arbejde.

Efter en periode, ca. 1 måned, tager skolen/klasseteamet kontakt til familien for at høre, hvordan starten er gået. Klasseteamet introducerer de nye forældre på førstkommende

For at sikre et godt undervisningsmiljø og social trivsel på skolen er der følgende regler på Tommerup Skole: 

  • Alle elever fra 0.-9. kl. afleverer mobiltelefonen i flytilstand i forbindelse med opstarten af 1. lektion, og telefonen udleveres igen, når skolen forlades. Telefonerne låses inde.
  • Lærere og pædagoger beslutter, hvornår og hvordan de elektroniske devices inddrages i undervisningen.
  • Mobilen må ikke anvendes til at fotografere eller filme, med mindre det er aftalt med de personer, der fotograferes eller filmes. Hvis en person fotograferes mod sin vilje, vil de aktuelle forældre blive inddraget.
  • Billeder/film må ikke sendes videre uden forudgående aftale med personerne på billedet.
  • Beskeder må ikke være anonyme, virke chikanerende eller indeholde antydning af mobning. 
  • Telefoner udleveres ikke i forbindelse med brugsordning.
  • Faglærere sætter ved starten af dagen mobilerne ind i mobilhotellet, før de går sammen med eleverne til faglokalerne som f.eks. madkundskab, idræt og musik. 
  • Har eleverne timer i faglokaler i slutningen af dagen hentes mobilerne over til faglokalet, så mobilerne nemt kan udleveres ved undervisningens ophør. 
  • Et smartwatch skal være sat på skolemode for elever fra 0.-9. klasse, og afleveres i prøvesituationer og i øvrigt på personalets forlangende.
  • Anvendelse og medbringelse af elektroniske devices sker ubetinget på forældrenes/elevens eget ansvar. Skolens forsikring dækker ikke evt. skader eller tyveri. 
  • I SFO’en skal smartwatches ligeledes være på skolemode, og mobilen skal være i tasken.
  • Skolens ansatte er rollemodeller og bruger kun deres devices til arbejdsmæssige opgaver, når de er i klassen. 
  • Forældre bør få besked, hvis elever skal have downloadet noget, så de kan nå at godkende det og slå forældrebeskyttelse på.

Ved overtrædelse af principperne 

Overtrædes reglerne, inddrages computere, tablets, mobiler mm. af læreren/pædagogen. Der sendes elektronisk besked til forældrene via Aula så vidt muligt straks efter inddragelse og senest samme dag. Den konfiskerede enhed afhentes af eleven ved skoledagens afslutning. Ved gentagne regelbrud skal telefonen, computeren el. lign. afhentes af forældre inden for kontoret åbningstid.

Princip gennemgået og vedtaget på bestyrelsesmødet

Formål

·         At alle elever i udskolingen har en pc til rådighed i undervisningstiden.

·         At eleverne lærer at tage ansvar for deres egne devices.

·         At eleverne er fortrolige og kompetente brugere af deres pc til afgangsprøverne.

·         At understøtte Assens Kommunes IT-strategi for Dagtilbud og Skoler

For at indfri ovenstående formål opfordres forældre fra 7. årgang til at udstyre eleverne med en bærbar computer i undervisningstiden.

·         Hvis de har mulighed for det, medbringer eleverne egen bærbar pc til brug for undervisningen.

·         Skolen stiller ikke særlige krav til type eller størrelse på pc (dog anbefaler Tommerup Skole og Assens Kommune ikke chromebooks og tablets).

·         Assens Kommune stiller Microsoft Office gratis til rådighed for eleverne.

·         Skolen vil gerne være behjælpelig med vejledning op til et PC køb.

·         Skolens IT-vejleder servicerer ikke elevernes egne pc’er.

Elever, som ikke har mulighed for at medbringe egen pc, vil få en pc stillet til rådighed af Tommerup Skole.

·         Skolens devices skal blive på skolen, og må kun lånes med hjem efter aftale med en lærer.

·         Ordblinde elever, der låner pc af skolen er undtaget fra denne del. De må gerne have pc’en med hjem.

·         Når en elev låner en pc af skolen, skal det registreres på kontoret.

·         Alle elever opfordres til at opbevare både egne og skolens devices i deres aflåste skab, når den ikke er i brug.

·         Skolen erstatter ikke elevernes egne pc’er, hvis de bliver beskadiget i forbindelse med skolen.

Princip gennemgået og vedtaget på bestyrelsesmødet tirsdag d. 11.10.22

Skolen er et sted for læring og trivsel, hvilket tryghed i hverdagen er en forudsætning for. På Tommerup Skole arbejder vi løbende med at sikre denne tryghed for alle elever og medarbejdere. Det er et tema, der kalder på løbende opmærksomhed og handling i vores hverdag. Med dette princip ønsker vi at stille skarpt på voldelig adfærd, som i høj grad påvirker alle i fællesskabet, når det går galt. Vi tager som skole dyb afstand til voldelig adfærd samt trusler om vold. Derfor reagerer vi, når vi oplever tegn på voldelig adfærd eller ser faresignaler, der kan føre til voldelig adfærd. Vi arbejder forebyggende, da vi mener, at vi på denne måde skaber det bedste grundlag for at undgå, at konflikter eskalerer.

Når det går galt

Der skal i enhver situation vurderes konkret på alder, hensigt, gentagelse og graden af affekt, når skolens voksne griber ind. Der handles pædagogisk og resolut fra skolens side. Vi stopper skaden og kigger bag om adfærden med henblik på at lære og undgå optrapning, fortsættelse af konflikten eller gentagelser.

Det er skolens ledelse, der i sidste ende trækker af på, hvilke konsekvenser en elevs adfærd skal have. Dette sker så vidt muligt i samarbejde med forældrene med henvisning til gældende lovgivning i ”Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen”.

Samarbejdet mellem skole og hjem

I arbejdet med denne type konflikter er samarbejdet med forældrene afgørende. Når vi i yderste konsekvens vælger at sende en elev hjem, så er det vigtigt, at vi har dialogen med forældrene, så de bliver klædt på til at tage snakken hjemme. En hjemsendelse i sig selv ændrer ikke nødvendigvis den pågældende adfærd – det sker i høj grad for at vise fællesskabet, at det ikke er acceptabelt at bruge vold i hverdagen. Det er dialogen med eleven og forældrene, der over tid kan skabe den gode varige ændring. I tråd med dette fortæller vi så vidt muligt klassen og klassens forældre, hvad der sker, hvis der har været en hændelse, således de involverede vil opleve sig mødt.

Forebyggende tiltag

I forhold til forebyggelse af voldelig adfærd og trusler er den løbende dialog med eleverne et vigtigt tema for de enkelte klasser. Vi arbejder med konflikthåndtering på klasseniveau. Vi er opmærksomme på de involverede parter, fordi vi ved, at det kan tage energi ud af og skabe utryghed både i fællesskabet og hos den enkelte. Vi er opmærksomme på den generelle sproglige udvikling i samfundet, og arbejder her eksempelvis med den gode tone på de sociale medier. Flere af disse tiltag sker i tæt samarbejde med bl.a. PPR og SSP.

Sproget:

Mange konflikter starter med sproget. Vi er opmærksomme på, at der i sproget ikke sker en forråelse i hverdagen, og handler tidligt i samarbejde med elever og forældre for også her at skabe en ændring. Sproget i hverdagen er et tema, der løbende drøftes i klasserne.

Ekskursioner / Ture for alle klassetrin
Ture i skoletiden kan typisk arrangeres i forbindelse med fagdage og har derfor et fagligt indhold. Dog kan ture også have karakter af et mere socialt arrangement, f.eks. i forbindelse med opstart af 7. årgang, hvor elever typisk skal rystes sammen, da nye elever kommer til skolen her.
Turene er som udgangspunkt uden betaling fra forældrene, da skoleundervisning skal være gratis. Hvis der kommer ture på tale, som vil være en udgift for forældrene, skal forældrene høres/orienteres inden turen arrangeres og fremlægges for eleverne.

Lejrskole for 5. kl. og 7. kl.

  • Lejrskole i 5. kl. afholdes som udgangspunkt i slutningen af skoleåret. Lejrturen afholdes over 4 dage/3 nætter og det er klassens lærere, der tager afsted med eleverne.
    Turen har et fagligt sigte og giver eleverne mulighed for at være selvstændige, deltage i/stå for madlavning, tage på ture ud af huset med lærerne, samt komme rundt på egen hånd i større eller mindre grad.
    Da turen er en del af undervisningen, forventes det, at eleverne deltager. Turen finder sted i Danmark. Lejrskolen betales af skolen med et max. på 1000 kr. pr. elev. Forældrene skal dække kostpenge og lommepenge.

  • Lejerskole / rystesammentur for 7. kl. afholdes i starten af skoleåret, hvor der typisk kommer nye elever til skolen, og klasserne dannes på ny. Lejrturen afholdes over 2 dage/1 nat, og det er klassens lærere, der tager afsted med eleverne. Det er trivsel, relationer og det sociale, der er i fokus for, at eleverne får en god start og lærer hinanden bedre at kende.
    Turens omkostninger dækkes af skolen. Forældrene skal dække kostpenge og lommepenge.

Skolerejse i 9. kl.

I 9. klasse tilbydes en skolerejse, som er frivillig for eleverne at deltage i. Det er klassens/årgangens lærere, der tager med på turen, og alle udgifter til lærernes deltagelse i skolerejsen afholdes af skolen.

Skolerejsen koster 3.500 - 4.000 kr. pr. elev. Elevernes udgifter til deltagelse i skolerejsen afholdes ikke af skolen, men skal dækkes ved egenbetaling. Fra skolen opfordres der til, at egenbetalingen finansieres helt eller delvist ved fælles indsamlinger/projekter/aktiviteter, som forestås af elever og forældre i årene op til skolerejsen. Dette for at aflaste de enkelte familiers økonomi, men særligt fordi det også er med til at styrke fællesskabet på årgangen. Skolen er behjælpelig med et idekatalog til aktiviteter. Elever og forældre kan også vælge at lave en indsamling i form af bidrag fra forældre/elever over længere tid til en klassekasse. Skolen kan i særlige tilfælde hjælpe familier, der har svært ved at finansiere skolerejsen selv. Her kontakter familien skolens leder for afklaring.

Skolerejsen har et fagligt/kulturelt indhold og afholdes typisk i Europa, i rimelig buskørsel-afstand fra skolen. Skolerejsen er frivillig, og elevernes deltagelse må ikke være en nødvendig forudsætning for at kunne følge klassens undervisning, og de elever, der ikke ønsker at deltage, vil derfor ikke miste noget i undervisningsmæssig henseende. Der tilbydes derfor ikke et skolemæssigt alternativ for elever, der ikke ønsker at deltage.

Ved start i 7. klasse informeres alle elever og forældre om den tilbudte skolerejse i 9. klasse, hvad det koster at deltage, og årgangens elever og forældre opfordres til at skaffe penge til turen ved fælles aktiviteter.

Ide-katalog til aktiviteter til indtjening til lejrskole eller skolerejse:

  • Kagebod ved Støtteforeningens MGP-fest

  • Mulighed for en (eller flere) gratis stand(e) ved Støtteforeningens loppemarked, hvor man enten kan sælge lopper, lave amerikansk lotteri eller andet.

  • Lave amerikansk lotteri ved Skolens sommerfest.

  • Samle pant

  • Tilbyde at løse opgaver i lokalsamfundet.

  • Sælge lodsedler

  • Salg af diverse ting

  • Madbod ved skolefester.

  • Pakkearbejde på Vestfyns Bryggeri

Gældende regler for ekskursioner, lejrskoler og skolerejser mv. i folkeskolen:

Notat fra Skole og Forældre om Skolerejse:

https://www.skole-foraeldre.dk/artikel/skolerejse

Vejledning om ekskursioner, lejrskoler og skolerejser mv. i folkeskolen: https://www.retsinformation.dk/eli/mt/1999/12

På Tommerup skole er dannelsen af klasser mere end en praktisk foranstaltning. Det er et pædagogisk redskab og vi gør os meget umage, så de nye klasser bliver velfungerende og harmoniske.

Klassedannelsen foregår efter følgende principper:

  • Lige mange drenge og piger i hver klasse

  • Eventuelt nye elever fordeles i klasserne

  • Relationer og sociale forhold eleverne imellem samt elevers faglige niveau danner grundlaget for klassedannelsen

Særligt for klassedannelse i børnehaveklassen.

Når vi starter nye børnehaveklasseelever op, anser vi det som en yderst vigtig opgave at få dannet gode og solide klasser der er med til at understøtte det enkelte barns udvikling og læring. Dette gøres bl.a. ved at klasserne ikke “låses” før til efterårsferien. Dette giver de voksne, der danner team omkring børnehaveklasseeleverne, mulighed for at danne klasser ud fra et meget grundigt og gennemarbejdet fundament. Der prøves forskellige konstellationer af, der arbejdes med gruppearbejde, hvor der er fokus på samspillet, der observeres i frikvartererne og ikke mindst, så bliver der spurgt ind til børnenes eget syn på hvem der er gode at være sammen med. Ikke hvem man gerne vil i klasse med, da det er de voksnes beslutning, men hvem man leger godt sammen med og arbejder godt sammen med. Dette store benarbejde medfører at der ikke arbejdes med tilfældigheder, men med viden og indsigt.

Særligt for klassedannelse på kommende 7.årgang.

De nye klasser dannes i tæt samarbejde med de afgivende skoler, ud fra deres kendskab til elevernes sociale relationer, faglige niveau mm. så alle får mulighed for at få en frisk start på overbygningsforløbet. En start, hvor hver enkelt får mulighed for at vise det bedste af sig selv i en ny sammenhæng.

Det er afgørende for succes på dette område, at forældrene bakker op om fællesskabet og italesætter ændringerne positivt over for deres barn i den periode, hvor de nye klasser meldes ud, således at vi får håndteret klassedannelsen på en konstruktiv måde.

Klassedannelsen meldes ud i juni måned på samme tid på de afgivende skoler.

Tommerup Skole prioriterer et konstruktivt og gensidigt forpligtende samarbejde mellem skole og hjem for, at barnet trives og styrkes fagligt. Vi vægter trivsel og genkendelighed i hverdagen for vores elever højt, hvorfor kommunikationen foregår i en god og anerkendende tone. Det er forældres ansvar at oplyse personalet på skolen om vigtige forhold i relation til den enkelte elev for at sikre bedst mulig trivsel for den enkelte.

Kommunikationen mellem skole og hjem foregår primært via følgende kanaler:

Aula: Som udgangspunkt foregår den daglige kommunikation mellem skole og hjem gennem Aula. Her forventes, at man svarer hinanden indenfor få dage, samt at vi kommunikerer med gensidig respekt.

Forældremøder: I bh. kl. har vi to forældremøder. Det ene ligger typisk i maj måned inden skolestart. Her er der fokus på hverdagen i bh. kl. og fællesskabet på Tommerup Skole. Derefter er der et årligt forældremøde i starten af skoleåret. Bestyrelsen tilstræber at være repræsenteret på forældremøderne.

På det første forældremøde i skoleåret dannes et forældreråd, som understøtter det sociale fællesskab i klassen og dermed klassens trivsel; f.eks. gennem sociale arrangementer for klassen. Det er afgørende for fællesskabet i klassen, at forældrene bakker op om klassens arrangementer.

Skole-hjemsamtaler: Der indkaldes til to årlige skole-hjemsamtaler på alle klassetrin, hvor der er fokus på både trivsel og faglighed. Ved behov aftales individuelt ekstra samtaler.

Nyhedsbreve fra skolen og klasseteamet: Hver måned udsender skolen et elektronisk nyhedsbrev via Aula. Nyhedsbrevets indhold er primært de overordnede ting, som foregår på skolen samt en kalender med de kommende arrangementer på skolen og nyt fra skolebestyrelsen.

Klassens team udsender med jævne mellemrum nyheder om klassens hverdag, temaer for undervisning samt klassens trivsel mv.

Meebook: Barnets ugeplan ligger på Meebook, hvorfor man som forældre har mulighed for at følge med i den faglige hverdag og dermed øge sit barns faglighed ved f.eks. at samle op på dagens arbejde, hvis ens barn har været fraværende. Det er både godt for barnet og klassens fællesskab. Er man efterfølgende i tvivl kan klasselærerne kontaktes.

Arrangementer på skolen: I løbet af året vil der være sociale arrangementer på skolen. Disse arrangementer bliver der inviteret til gennem Aula. Det er afgørende for trivsel og sammenhold i klassen og fællesskabet på skolen, at forældre bakker op om disse arrangementer.

Forældres deltagelse i skolens liv og hverdag: Forældre er altid velkomne og opfordres til at komme på Tommerup Skole. Hvis man ønsker at være med i undervisningen, gives besked til personalet forinden af hensyn til planlægningen.

Forældre er meget velkomne til at deltage ved morgensamlingerne på tirsdage og torsdage. Forældre i de mindste klasser opfordres til komme ind og sige hej i forbindelse med aflevering eller afhentning for at få sat ansigter på og opnå god dialog samt kontakt med klassekammerater og andre forældre.

Tommerup Skole
Stadionvænget 7
5690 Tommerup

Telefon: 64 74 65 25

Nyttige links